מה היינו עושים בלי האינטרנט? היום רשת האינטרנט מהווה חלק גדול ומשמעותי מחיינו – אנחנו קופצים כל כמה דקות לבדוק את המייל, ורבים מאיתנו מוצאים בה את פרנסתנו. היום ניתן למצוא ברשת הכל: מידע על כל נושא וענין, מכשירים וציוד לקניה ומכירה, אתרי הכרויות לאקדמאים, הרשמה למסלולי לימודים בחו"ל וגם טפסים של משרדי ממשלה שונים.
הרשת, שבתחילתה הציעה מנועי חיפוש ובלוגים, עברה מהפכה נוספת בשנים האחרונות עם כניסת הרשתות החברתית כמו פייסבוק שכבש בסערה את חיינו. אם פעם היינו מדברים עם החברים רק פעם בכמה חודשים, פייסבוק מאפשרת לנו לבדוק מה קורה איתם ולקבל מהם עדכונים שוטפים במשך כל היום.
פייסבוק נגד גוגל
עד לפייסבוק האתר הכי פופולארי בעולם היה כמובן מנוע החיפוש של גוגל. גוגל הוא עדיין אחד האתרים המובילים ביותר, אבל פייסבוק הצליחה עם הזמן לנגוס יותר ויותר מנתח הרווחים של המתחרה. פייסבוק מאפשרת גישה למאמרים וקישורים שחברים מפרסמים וגם מציעה אפשרות של פרסום עמודי עסק. גולשים רבים מעדיפים לקבל מידע באמצעות הרשת החברתית ומפחיתים את השימוש במנוע החיפוש. לכן היה ברור שזו רק שאלה של זמן עד שגוגל תחזיר מלחמה. בחודשים האחרונים גוגל הציגה את הפיתרון להשתלטות של פייסבוק: גוגל פלוס, הרשת החברתית החדשה.
לפני שנרשמים
בינתיים, נראה שהרשת החברתית החדשה מצליחה, והנתונים האחרונים מדווחים כבר על עשרות מיליוני משתמשים. נראה שאנשים חיכו כבר זמן רב לאלטרנטיבה לפייסבוק. מצד שני ייתכן שאנחנו כל כך מכורים לחידושים טכנולוגיים עד שאנחנו לא יכולים להתאפק וחייבים לנסות כל גאדג'ט חדש. כל מי שרץ ישר לרשת החדשה צריך לחשוב: האם באמת עומד לרשותו הזמן הפנוי לתחזק עוד כרטיס? ואיפה כדאי לעדכן שקפצת להפגנת האוהלים או מה דעתך על הסרט החדש של אלמודובר? בפייסבוק או בגוגל פלוס? או שאולי כדאי להפריד בין החברים של גוגל לחברים של פייסבוק וליצור רשימות נפרדות עם מאפיינים אחרים (למשל חברים קרובים לעומת חברים לעבודה)?
כן או לא
העלייה של גוגל פלוס לאוויר מתרחשת לאחר שפייסבוק איבדה בתקופה האחרונה את אמון המעריצים הותיקים שלה. בתחילת דרכה לא הייתה פייסבוק רשת חברתית מסחרית אך כיום היא מכניסה יותר ויותר שימושים מסחריים שמאיימים על פרטיות המשתמשים. מצד אחד כל משתמש מבין שצוקרברג צריך גם להרוויח. מצד שני משתמשים רבים בפייסבוק זועמים על כך שהגדרות הפרטיות שלהם פרוצות לכל, ושחברות מסחריות מקבלות נתונים הנתפשים על ידי המשתתפים כפרטיים. אם גוגל פלוס תצליח להציע מודל עסקי שישמור על פרטיות הגולשים, ייתכן והיא תמשוך אליה עם הזמן את מאוכזבי פייסבוק.
מצד שני, מול מאות המיליונים החברים בפייסבוק קשה לומר שגוגל תצליח לקיים קרב הוגן. אחרי הכול, העולם כולו נמצא ברשת החברתית של מארק צוקרברג בעוד שבגוגל נמצא את… מי בעצם? אלו שהרגישו שרשת חברתית אחת לא מספיקה? אלו שרוצים עוד אפשרויות להישאר מחוברים כל הזמן? אלו שמכורים לטכנולוגיות? או אלו שיש להם כנראה יותר מדי זמן פנוי?
איחוד הענקים
ואולי בעצם הישועה תגיע לשתי הרשתות לא ממאבק זו בזו אלא מאפליקציות משותפות ומקבלה שהצד השני תמיד יהיה שם? עיתונאים טכנולוגיים כבר מדברים על סוג של איחוד עתידי בין שלוש הרשתות הגדולות לשיתוף חברתי: פייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס, או לפחות על יותר ממשקים משותפים ואינטראקציות שיפעלו לטובת הגולשים ובסופו של דבר גם לטובת התאגידים שמאחורי הרשתות. ימים יגידו האם התחזיות האופטימיות הללו אפשריות בעולם הטכנולוגי התחרותי והקשוח.